Stoisz na poboczu drogi z przebitą oponą… co dalej?
Stoisz na poboczu drogi z przebitą oponą… co dalej?
Po pierwsze: nie panikuj! W najgorszym wypadku zadzwonisz po pomoc drogową.
Najczęściej, tak jak w przypadku ze zdjęcia, mamy do czynienia z przebiciem czoła bieżnika (kiedy podczas jazdy wbije się nam w bieżnik opony coś ostrego np. śruba – w takim wypadku opona może nadawać się jeszcze do naprawy.)
Po drugie: jeśli posiadamy koło zapasowe oraz zestaw do jego wymiany, to sprawa jest jasna, należy zakasać rękawy i samodzielnie zmienić koło.
Po trzecie: jeśli posiadamy “koło zapasowe w sprayu”, to należy postępować w następujący sposób:
- Zdejmij korek z wentyla przebitej opony.
- Ostrożnie usuń ciało obce (jeśli to konieczne i możliwe, ale raczej odradzamy).
- Wsuń końcówkę sprayu do wentyla (nigdy w miejsce przebicia!) i wyciśnij całą zawartość opakowania, aby zakleić dziurę. Wydostające się wraz z preparatem powietrze pozwoli do pewnego stopnia napompować oponę (ewentualne braki ciśnienia należałoby uzupełnić przy użyciu kompresora lub pompki.
- Po ponownym uruchomieniu auta jedź powoli, aby równomiernie rozprowadzić preparat wewnątrz opony.
- Udaj się do najbliższego warsztatu, aby naprawić koło.
Tak szybko, jak to możliwe, należy udać się do serwisu aby oczyścić wnętrze opony z pozostałości pianki uszczelniającej.
Spraye można kupić w hipermarketach, na stacjach benzynowych oraz w internecie. Ceny zazwyczaj wahają się od 20 do 60 zł.
Uwaga! Tanie preparaty mogą nieodwracalnie uszkodzić mieszankę gumową, przez co opona nie będzie już nadawać się do naprawy. Przed zakupem i w przypadku potrzeby użycia, koniecznie trzeba sprawdzić datę ważności.
Po czwarte: jeśli posiadamy jednie kompresor, to należy postępować w następujący sposób:
- Podłącz kompresor do gniazda zapalniczki samochodowej.
- Zdejmij korek z wentyla przebitej opony.
- Podepnij końcówkę kompresora do wentyla i czekaj na napełnienie opony powietrzem.
- Upewnij się, że z przebitej opony nie uchodzi dopiero co napompowane powietrze. W tym celu użyj kremu do rąk, żelu antybakteryjnego lub mydła w płynie. Nanieś trochę np. żelu w miejsce przebitej opony i czekaj aż pojawią się bąble powstałe w wyniku uchodzącego z opony powietrza. Jeśli bąble są niewielkie i pojawiają się rzadko, to oznacza, że uda nam się dojechać do najbliższego serwisu na naprawę.
Uwaga! Wyżej wymienione rozwiązania są środkami zaradczymi – umożliwiającymi pokonanie krótkiego dystansu przy ograniczonej prędkości.
Tak szybko, jak to możliwe, należy udać się do serwisu na naprawę- załatanie opony, lub wymianę opony na nową.