Stoisz na poboczu drogi z przebitą oponą… co dalej?

Po pierwsze: nie panikuj! W najgorszym wypadku zadzwonisz po pomoc drogową.

Najczęściej, tak jak w przypadku ze zdjęcia, mamy do czynienia z przebiciem czoła bieżnika (kiedy podczas jazdy wbije się nam w bieżnik opony coś ostrego np. śruba – w takim wypadku opona może nadawać się jeszcze do naprawy.)

Po drugie: jeśli posiadamy koło zapasowe oraz zestaw do jego wymiany, to sprawa jest jasna, należy zakasać rękawy i samodzielnie zmienić koło.

Po trzecie:  jeśli posiadamy “koło zapasowe w sprayu”, to należy postępować w następujący sposób:

  1.  Zdejmij korek z wentyla przebitej opony.
  2. Ostrożnie usuń ciało obce (jeśli to konieczne i możliwe, ale raczej odradzamy). 
  3. Wsuń końcówkę sprayu do wentyla (nigdy w miejsce przebicia!) i wyciśnij całą zawartość opakowania, aby zakleić dziurę. Wydostające się wraz z preparatem powietrze pozwoli do pewnego stopnia napompować oponę (ewentualne braki ciśnienia należałoby uzupełnić przy użyciu kompresora lub pompki.
  4. Po ponownym uruchomieniu auta jedź powoli, aby równomiernie rozprowadzić preparat wewnątrz opony.
  5. Udaj się do najbliższego warsztatu, aby naprawić koło.

Tak szybko, jak to możliwe, należy udać się do serwisu aby oczyścić wnętrze opony z pozostałości pianki uszczelniającej.

Spraye można kupić w hipermarketach, na stacjach benzynowych oraz w internecie. Ceny zazwyczaj wahają się od 20 do 60 zł.

Uwaga! Tanie preparaty mogą nieodwracalnie uszkodzić mieszankę gumową, przez co opona nie będzie już nadawać się do naprawy. Przed zakupem i w przypadku potrzeby użycia, koniecznie trzeba sprawdzić datę ważności.

Po czwarte: jeśli posiadamy jednie kompresor, to należy postępować w następujący sposób:

  1. Podłącz kompresor do gniazda zapalniczki samochodowej.
  2. Zdejmij korek z wentyla przebitej opony.
  3. Podepnij końcówkę kompresora do wentyla i czekaj na napełnienie opony powietrzem.
  4. Upewnij się, że z przebitej opony nie uchodzi dopiero co napompowane powietrze. W tym celu użyj kremu do rąk, żelu antybakteryjnego lub mydła w płynie. Nanieś trochę np. żelu w miejsce przebitej opony i czekaj aż pojawią się bąble powstałe w wyniku uchodzącego z opony powietrza. Jeśli bąble są niewielkie i pojawiają się rzadko, to oznacza, że uda nam się dojechać do najbliższego serwisu na naprawę. 

Uwaga! Wyżej wymienione rozwiązania są środkami zaradczymi – umożliwiającymi pokonanie krótkiego dystansu przy ograniczonej prędkości. 

Tak szybko, jak to możliwe, należy udać się do serwisu na naprawę- załatanie opony, lub wymianę opony na nową.