Czym różni się zbieżność kół od geometrii 3D?

Zdarza się stosunkowo często, że klienci mylą ze sobą te dwa pojęcia. Dzwonią, umawiają się na zbieżność kół, a po ich przyjeździe do warsztatu i krótkiej rozmowie okazuje się, że ich zamiarem było wykonanie geometrii. To oczywiście żaden błąd, ani wstyd, przecież nikt nie oczekuje od nikogo kompletnej wiedzy z mechaniki pojazdów. To tylko jeden z przykładów na to, jak w naszej branży, ważna jest relacja i komunikacja z klientem. Czasem jedna, nawet niespełna 5 minutowa, rozmowa telefoniczna, jest w stanie nam nakreślić obraz problemu, któremu potem potrafimy lepiej zaradzić, zrobić to w szybszym czasie i  co równie ważne, taka wstępna rozmowa daje nam możliwość dokładniejszego określenia kosztu naprawy.

 Wróćmy jednak do głównego tematu tego wpisu. Zbieżność kół to ustawienie kół pojazdu na jednej osi, przy którym odległość między ich obręczami z przodu jest mniejsza niż z tyłu. Mówiąc jeszcze prościej jest to wartość, która określa położenie przednich lub tylnych kół względem siebie. Wartość ta jest określana kątem pomiędzy torami kół na tej samej osi.

Natomiast geometria kół to określenie kilku ustawień, do których zalicza się między innymi zbieżność. Poza nią w zależności od pojazdu korygowany jest również:

  • kąt pochylenia koła
  • kąt pochylenia sworznia zwrotnicy przedniego koła
  • kąt wybiegu
  • kąt zbieżności tyłu
  • przesunięcie koła (np. w autach sportowych)
  • kąt pochylenia tylnego koła
  • wysokość pojazdu z tyłu i przodu
  • kąt różnicowy mechanizmu kierowniczego
  • ustawienia przegubu kulowego dolnego i górnego

Pomiar w 3D pozwala zobrazować ustawienie kół we wszystkich płaszczyznach  tj. trójwymiarowo. Dzięki wykorzystaniu najnowszych technologii możliwy jest jednoczesny pomiar kilku parametrów.

Korekcja następuje w oparciu o wartości katalogowe deklarowane przez producenta dla każdego modelu pojazdu. 

A Ty? Ustawiłeś/aś geometrię w twoim aucie?