Czy wiesz, że amortyzatory są kluczowym elementem zawieszenia?
Dlaczego amortyzatory są kluczowym elementem zawieszenia?
Ponieważ to one odpowiadają za utrzymanie kontaktu kół z jezdnią oraz za tłumienie drgań i tym samym zwiększenie wygody podróżowania. Również od ich stanu zależy funkcjonowanie elektronicznych systemów takich jak ABS lub ESP- każda utrata kontaktu koła z nawierzchnią może generować błędne rozpoznanie sytuacji przez czujniki.
Doświadczalnie udowodniono, że droga hamowania pojazdu z amortyzatorami wyeksploatowanymi w 50 procentach na suchej i przyczepnej nawierzchni od prędkości 50 km/h wydłuża się o 2 metry. Na drodze mokrej czy oblodzonej wynik jest znacznie gorszy. Mając zużyte amortyzatory pojazd może wpaść w poślizg hydrodynamiczny na warstwie wody już przy prędkości 81 km/h.
Samochodami z uszkodzonymi amortyzatorami zdecydowanie gorzej pokonuje się zakręty i można stracić panowanie nad pojazdem już przy prędkości 60 km/h. Co więcej, po zmierzchu na skutek ciągłego kołysania się pojazdu, możliwe jest oślepianie kierowców jadących z przeciwka. Dodatkowo obserwacja drogi w świetle o ciągle zmieniającym się natężeniu może zostać mocno utrudniona.
Jakie są oznaki zużycia amortyzatorów?
- wydłużona droga hamowania
- auto nierówno prowadzące się na zakrętach
- podskakujące koła
- wibrujący układ kierowniczy
- wahania i drgania sprężyn zawieszenia
- dobijanie zawieszenia
- efekt nurkowania podczas hamowania
- brak odporności na boczne podmuchy wiatru
- “przeskakiwanie” pojazdu w czasie pokonywania np. torów kolejowych, poprzecznych uskoków
- nierównomierne zużycie opon
- obecność oleju na amortyzatorze
- szybkie zużycie elementów układu kierowniczego
Producenci zalecają kontrolę stanu zużycia amortyzatorów, co 20 tys. km. Przy ich doborze powinniśmy się kierować nie tylko marką, lecz również właściwościami i charakterystyką tłumienia drgań. Charakterystyka powinna być zgodna z wymaganiami zawieszenia samochodu określonymi przez producenta.
Warto także wspomnieć, że wymiana amortyzatorów musi zawsze odbywać się parami na danej osi!